چگونه به طور موثر مطالعه کنیم: 6 راز برای موفقیت

20/08/1401
چگونه به طور موثر مطالعه کنیم: 6 راز برای موفقیت

سازماندهی مناسب و آماده شدن برای آزمون ها و امتحانات می تواند همه تفاوت ها را در عملکرد مدرسه ایجاد کند. مطالعه موثر با نگرش درست شروع می شود – یک دیدگاه مثبت می تواند مطالعه را از یک تنبیه به فرصتی برای یادگیری تبدیل کند.

هنگام یادگیری نحوه مطالعه مؤثر، هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد. روش های مطالعه باید متناسب با هر دانش آموز باشد. هر کس توانایی های متفاوتی دارد، بنابراین مهم است که تعیین کنید چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی نه. (ببینید که چه نوع یادگیرنده ای هستید و کدام تکنیک های مطالعه برای شما بهتر کار می کنند!)

برای برخی از دانش آموزان، مطالعه و با انگیزه ماندن به راحتی انجام می شود – برخی دیگر ممکن است مجبور باشند کمی سخت تر کار کنند.

موثرترین روش مطالعه چیست؟

یافتن بهترین راه برای مطالعه فرآیندی مداوم است. این چیزی نیست که بتوان آن را به شب قبل از آزمون واگذار کرد. شما باید به طور مداوم مهارت های مطالعه خود را بهبود بخشید تا بهتر بفهمید چه چیزی موثر است (و چه چیزی نیست).

یادگیری نحوه مطالعه بهتر به جلوگیری از وحشت و ناامیدی دفعه بعد که یک آزمون بزرگ در راه است کمک می کند. از این گذشته، زمانی که فرصت دارید مطالب را به درستی مرور کرده و تمرین کنید، به احتمال زیاد قبل از آزمون استرس کمتری خواهید داشت!

تسلط بر عادات مطالعه موثر نه تنها یادگیری را آسان تر می کند، بلکه به شما کمک می کند تا نمرات بهتری را در دبیرستان و پس از دبیرستان کسب کنید.

6 راز موثر را کشف کنید که به شما کمک می کند تا در آزمون بعدی خود گام بردارید.

1. سازماندهی کنید

همیشه یک برنامه ریز تکالیف به همراه داشته باشید. وارد کردن تکالیف، پروژه‌ها، تست‌ها و تکالیف به‌محض تعیین تکالیف باعث می‌شود که آنها فراموش نشوند.

2. در کلاس درس توجه کنید

حواس پرتی و پرهیز از حواس پرتی هنگام صحبت کردن معلم بسیار مهم است. با تمرکز بر آنچه گفته می شود و یادداشت برداری به زبان خودتان، گوش دادن فعال را تمرین کنید. این کمک می کند مطمئن شوید که آنچه در کلاس تدریس می شود را می شنوید (و درک می کنید).

3. دور از حواس پرتی

حواس پرتی همه جا وجود دارد – از تلفن های همراه گرفته تا رسانه های اجتماعی و دوستان. از آنچه در کلاس حواس تان را پرت می کند آگاه باشید و بدانید که چگونه از این عوامل حواس پرتی دوری کنید. اگر می دانید که آنها حواس شما را پرت می کنند از نشستن در کنار دوستان خودداری کنید. خاموش کردن تلفن همراه نیز به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که به معلم خود توجه می کنید.

4. مطمئن شوید که یادداشت ها کامل هستند

نوشتن یادداشت های واضح و کامل در کلاس به شما کمک می کند تا اطلاعاتی را که یاد می گیرید پردازش کنید. این یادداشت‌ها همچنین به یادداشت‌های مطالعه تبدیل می‌شوند که می‌توانند قبل از آزمون مرور شوند. اگر کلاسی را از دست داده اید با دوستان یا معلم صحبت کنید تا مطمئن شوید یادداشت هایتان کامل است.

5. اگر متوجه نشدید سوال بپرسید

اگر چیزی را متوجه نشدید دست خود را بلند کنید و سؤال بپرسید. اگر احساس راحتی نمی کنید که جلوی همه سوال کنید، برای خود یادآوری کنید که بعد از کلاس با معلم صحبت کنید.

6. یک برنامه مطالعه بسازید

هنگام تنظیم برنامه مطالعه، به برنامه ریز خود نگاه کنید و به آنچه باید انجام دهید فکر کنید. در مورد انواع سؤالات در آزمون و موضوعاتی که پوشش داده می شود فکر کنید تا بدانید که باید روی چه چیزی تمرکز کنید. برای هر جلسه مطالعه اهداف مشخصی تعیین کنید، مثلاً چند موضوع را تا پایان جلسه پوشش خواهید داد.

هوشمندانه مطالعه کنید، نه سخت

دانستن نحوه مطالعه موثر مهارتی است که برای زندگی شما مفید خواهد بود. توسعه مهارت های مطالعه موثر نیاز به زمان و صبر زیادی دارد. اگر از این نکات پیروی کنید، در مسیر کشف این هستید که کدام نوع مطالعه برای شما بهتر است – بنابراین می توانید آزمون بعدی خود را از پارک خارج کنید!